De Tomaso Pantera 427

De Tomaso Pantera 1971.

Deze auto kwam vers gespoten binnen voor diverse modificaties.
De originele 351 Clevelant motor is vervangen door een Ford Motorsport
aluminium 427 motor met drysump smering, getuned door Bennett Racing USA.
Voor inbouw van deze motor moest het chassis aangepast en verstevigd worden.
In eerste instantie heeft de motor benzine gekregen door een carburateur ontstoken
via een MSD ontsteking met verdeler. Dit gaf problemen in het deellast gebied omdat
de motor gemaakt was voor nagenoeg continu vollast als Nascar motor. Daarom
de motor omgebouwd voor brandstof injectie met een KMS systeem als besturing
voor ontsteking en injectie. Begrenst op 6500 rpm gaf de motor op de rollenbank
bijna 700 pk en ruim 700 Nm koppel.
Dit vermogen vroeg om meer aanpassingen van de auto. Zo is de rembekrachtiger
uitgerust met een elektrische vacuumpomp. De hoofdremcilinder vervangen door
een aparte hoofdremcilinder voor de voorwielen en één voor de achterwielen met
daartussen een balansbar voor afstelling rembalans voor-achter. De remschijven zijn
vervangen door zwevende schijven met aluminium naaf. De remklauwen zijn vervangen
door Willwood klauwen met 4 zuigers achter en zes voor. De originele 15″ velgen zijn
vervangen door 16″ voor en 17″ achter met het hart van de velgen in het originele
uiterlijk. Ook de uitlaten zijn vervangen. Custom made door Kees van “StarTwinMotors”
uit Loenen. Waarbij de spruitstukken nu per cilinder even lange pijpen hebben met
een veel grotere diameter en de refelctiedempers vervangen zijn door absorbtie
exemplaren.
De originele stalen voorklep is vervangen door een polyester klep met koelopeningen
zoals later door De Tomaso zelf ook werd gedaan.
Ook is er een elektrische waterpomp extra in het koelsysteem gemonteerd zodat
deze kan bijspringen indien nodig en de motor kan nakoelen als de motor is afgezet.